Pressemeddelelse den 18. oktober 2016

Manglende rådgivning snyder boligejerne for mulige gevinster ved omlægning

Med skiftende renter og et voksende udvalg af lånetyper kan mange boligejere spare penge på at lægge lånene om med jævne mellemrum. Alligevel har over halvdelen af boligejerne ingen planer om at gå i gang med en omlægning, viser ny undersøgelse.

Renten har aldrig været lavere, og der kommer hele tiden nye lånetyper på markedet. Det betyder, at der kan være penge at spare på løbende af følge med og konvertere sine lån. Alligevel har 59 procent af boligejerne ingen planer om at konvertere boliglånene, viser ny undersøgelse fra Voxmeter, foretaget på vegne af RealTjek.

"Vi plejer at sige, at man bør tjekke sine boliglån mindst en gang halvårligt. Det er med boliglån som med aktier, at vilkårene ændrer sig, og det kan betale sig at følge med og handle, når der er penge at spare inden for den enkelte boligejers økonomi og risikoprofil. Derfor kommer det bag på mig, at så mange boligejere ikke overvejer muligheden" Anders Røpke, medstifter og direktør i RealTjek

Anders peger på, at en del af forklaringen kan ligge hos bankerne og realkreditinstitutterne, der forsømmer at tage boligejerne i hånden. Undersøgelsen viser således, at 26,3 procent af boligejerne aldrig er blevet kontaktet proaktivt med henblik på at lægge lånene om, 40,4 procent har ikke haft besøg af en vurderingsmand fra banken eller realkreditinstituttet i tre år eller mere, og 24,6 procent er aldrig blevet kontaktet med henblik på en vurdering.

Samtidig peger undersøgelsen også på, at der netop er brug for ekspertrådgivning fra banken eller realkreditinstituttet. Således kender 42,4 procent ikke deres nuværende bidragssats, mens 18,3 procent slet ikke ved, hvad en bidragssats er.

"Hos realkreditinstitutterne kan man som forbruger hurtigt blot blive et sagsnummer i bunken, nogle gange med en bank, man ikke kender, som mellemled. Man står reelt alene med de svære beslutninger. Jeg bliver kimet ned af forsikringsselskaber, pensionskasser, teleselskaber m.fl., der alle vil give mig en billigere og bedre service end konkurrentens. Derfor kan det undre, at realkreditinstitutterne og bankerne er stå passive, når det gælder boliglånet" Anders Røpke

Også Bolius - Boligejernes Videncenter peger på, at det er realkreditinstitutternes opgave at hjælpe boligejerne. Herfra lyder meldingen at ethvert realkreditlån er et unikt lån, hvorfor lånet også bør vurderes konkret ud fra den enkelte boligejers situation, ligesom boligejeren også bør forholde sig til egne behov og ønsker.

"Det bør være realkreditinstitutternes opgave at forholde sig til den enkelte boligejers situation og låneprofil. Også når boligejerne kan spare penge på at omlægge til en lavere fast rente, uden at skifte risikoprofil" Ulrik Heilmann, administrerende direktør i Bolius

Anders Røpke fremhæver, at hele 8 procent af boligejerne, der har testet deres lån hos RealTjek, har for høje fastforrentede lån sammenholdt med de nuværende muligheder for fastforrentede lån. Ifølge Voxmeter-undersøgelsen er antallet af boligejere med 3.5 procent fastforrentede lån eller mere helt oppe på 19,8 procent.

"Disse boligejere betaler i hvert enkelt tilfælde mellem 20.000-25.000 kr. for meget hvert år. Alene for de 8 procent af boligejerne, der har brugt Realtjeks onlinetjeneste til at tjekke deres boliglån, beløber dette samlet sig til over 24 mio. kr. i unødvendige renteudgifter om året. På landsplan kan dette altså være mange millioner kroner i unødvendige renteudgifter for boligejerne" Anders Røpke